Jumaat, 7 Jun 2013

EMMM~Bukan dosamu Mashitah

 "Mama, kenapa Mashitah sakit?" tanya Zaza kepada mamanya Mashitah, kawannya itu dikesan mempunyai HIV positif. Dia dilahirkan membawa virus itu. Setelah dikesan, dia sentiasa mendapat pengawasan pihak hospital. Pelbagai sesi rawatan diterimanya.

      Zaza sebaya dengan Mashitah. Dia dan Mashitah berjiran. Mama Zaza dan ibu Mashitah kawan karib. Sejak kecil Zaza dan Mashitah  berkawan rapat. Hanya Zazalah kawan yang Mashitah ada. Orang lain takut untuk menghampirinya. Di sekolah, dia benar-benar sendirian kerana Zaza berada di kelas 4 Anggun, manakala Mashitah di kelas 4 Canggih.

      Hanya apabila waktu rehat, Zaza akan berlari ke kelas Mashitah untuk menjemputnya ke pondok rehat di sekolah dan berkongsi makanan yang dibawa daripada rumah. Kadang-kadang mereka makan sandwic atau nasi lemak. Kadangkala mi atau bihun goreng.

      "Eee, budak Aids!" ada seorang pelajar di sekolah mengacau.

      "Jahatlah engkau ini!" sergah Zaza melindungi Mashitah.Mashitah sudah biasa digangu sedemikian. Dia sudah dipinggirkan sejak dilahirkan. Ketika hendak mendaftar sekolah tahun satu dahulu pun kecoh. Pihak sekolah dan PIBG terpaksa bermesyuarat untuk menerima Mashitah. Mujurlah ayah Zaza seorang AJK PIBG.

 "Dosa apa anak ini sehingga kita mengangapnya seorang penjenayah yang perlu diasingkan daripada masyarakat?" terang Encik Farid, ayah Zaza itu, penuh dengan emosi. Dia amat disegani oleh masyarakat di taman perumahan itu. Lagipun, benar kata Encik Farid, pembawa HIV bukannya pembawa malapetaka. Mereka mewarisi kesilapan orang tua mereka.

      Namun kini, terlantar Mashitah lemah di Hospital Universiti. Segala-galanya lesu. Ibu Mashitah turut dirawat kerana mereka berdua pembawa HIV positif. Puan Maslinda dan Zaza  berada di sebelah katil ibu Mashitah.

      "Linda, mungkin sudah sampai masa kami berdua untuk pergi..." keluh ibu Masshitah. Matanya cengkung dan kelopaknya digenangi air mata berkaca. Sambungnya lagi, "Kalau aku pergi dahulu, tolong tengok-tengok Mashitah, ya..." Dia menangis teresak-esak.

      "Janganlah berkata begitu, Teh..." Puan Maslinda memeluk Zaza kerana terasa sebak dadanya  melihat keadaan ibu Mashitah dan anaknya yang amat tidak berdaya itu.

      "Semuanya akan ditentukan Allah, Teh." ucap Puan Maslinda seperti berdoa.

      "Mama,Mashitah akan matikah?" terisak-isak Zaza bertanya mamanya.



"Sabarlah, sayang... kita hanya berdoa kepada Allah sahaja," Puan Maslinda memeluk Zaza di tepi katil Fahmi yang kaku membisu. Ombak-ombak kecil di dadanya kelihatan masih berjuang. Nafas-nafas lesu itu dibantu alat pernafasan.

      "Mi,..." kata Puan Maslinda setelah melihat Fahmi membuka mata. Fahmi tersenyum kerana dua wajah ini sahajalah yang selalu berada dalam hidupnya. Zaza seperti kembarnya. Zaza melebihi dirinya. Dia menyayangi Zaza seperti menyayangi dirinya sendiri. Selama sepuluh tahun hidupnya, dia hanya bercakap dengan Zaza dan Anti Maslinda.

      Sejak kematian ayahnya kerana penyakit itu, dia mempunyai wang. Ayahnya doktor yang dijangkiti HIV semasa merawat pesakitnya dan meninggal tanpa menyedari dia dijangkiti penyakit itu. Insurans ayahnya banyak. Namun, dia tidak dapat membeli kebahagiaan dengan wang ringgit.

      "Zaza, apa khabar?" bisik Fahmi dengan dipaksa-paksa. Zaza menganguk-nganguk mengisyaratkan bahawa dia sihat walafiat. Dia tidak dapat berkata apa-apa. Sepatutnya dia yang bertanya begitu kepada Fahmi. Orang lain tidak mengenali Fahmi. Orang lain tidak pernah mengambil kesempatan  mengenali Fahmi.
     
Fahmi menghulurkan sekeping nota kepada Zaza. Zaza membuka nota itu.



 "Zaza, aku ingin sekali berjumpa Menteri Pelajaran dan ingin bertanya apakah aku berdosa membawa penyakit ini?"

     Berdetup Zaza membacanya. Dia menghulurkan kepada Puan Maslinda.Mashitah menutup matanya  kembali. Zaza memegang erat tangan Mashitah . Puan Maslinda memeluk Zaza. Entah kenapa Zaza sudah menjadi gagah dan yakin untuk hidup. Mereka berjalan keluar hospital, terus ke kereta.

      "Apa yang Zaza fikirkan tu?" tanya mama  melihat Zaza yang asyik memandang jauh.

      Akhirnya Zaza pun berkata, "Ma, Zaza hendak bercakap  dengan papa agar Menteri Pelajaran datang melawat Mas." berkata Zaza penuh dengan tekad. Dia akan berbuat apa sahaja kali ini untuk memenuhi permintaan Fahmi.

     Mashiath bukan meminta wang berjuta. Dia bukan meminta minta istana emas. Dia hanya ingin berjumpa Menteri Pelajaran.

      "Apa kata, Zaza sendiri e-mel kepada Menteri Pelajaran tentang hal ini, ok?" cadang Puan Maslinda.

      Kereta mereka memasuki perkarangan rumah. Encik Farid baru pulang dari pejabatnya. Setelah mendengar cerita Zaza anak tunggal kesayangannya, dia bersetuju memberi alamat e-mel Menteri Pelajaran.

      Malam itu, Zaza menghadapi komputer dan menulis surat panjang lebar kepada Menteri Pelajaran mengenai kawannya, Mashitah. Dia menulis juga nota Fahmi yang berhasrat berjumpa Menteri. Dia pun turut merayu memohon agar Dato Menteri melapangkan masa melawat rakannya, mungkin sebagai satu permintaan terakhir.




  Esoknya, hospital menghubungi Puan Maslinda menceritakan kedua-dua beranak itu tenat.

      Kebetulan hari itu hari minggu. Mereka sekeluarga bergegas. Setelah dirapati katil kedua-dua beranak itu, mereka berdua sedang berjuang hebat untuk hidup, namun begitulah, badan mereka sudah terlalu lemah.

      Zaza menangis tanpa mempedulikan sesiapa lagi. Tiba-tiba bahunya disentuh. Dia menoleh dan melihat wajah itu. Menteri Pelajaran sendiri!

      "Sabarlah, saya sudah membaca e-mel awak."

      "Datuk.. Tuan, Bapa Menteri..." Zaza gugup, namun berasa amat besar hati. Tidak dapat dikatakan apa-apa lagi. Semua yang berada di sebelah katil Puan Teh dan Mashitah terkejut  dengan kehadiran Menteri Pelajaran. Sungguh besar jiwa menteri ini, sanggup datang secara peribadi ke tepi katil dua orang insan yang bergelut dengan mati.

      Dato' Seri Menteri Pelajaran merapati katil Mashitah. Dia mengusap-ngusap rambut Mashitah .Mashitah membuka mata dan memegang tangan Menteri sambil menunjuk jari telunjuk ke muka Menteri. Dato Seri pun  berkata , "Bukan dosamu," bisikan itu membuat Mashiitah tersenyum dan memejamkan matanya. Radio di katil berbunyi "Biiiip" memanjang.

      Selamat jalan, Mashitah. Berkata Zaza dalam hati. Innalillahi wa innaa ilaihi raajiun.

   BUKAN DOSAMU MASHITAH










0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama